Chocolate chip cookies

21

Hoppas allt är bra med er!
Förra veckan bakade jag Chocolate chip cookies, kakor som går hem hos de flesta 😀
Tyvärr hade jag två plåtar inne i ugnen för länge vilket gjorde att de kakorna blev hårda, smaken var densamma men för mig så är Chocolate chip cookies bäst sega.

24

 

Chocolate chip cookies

3 tsk vaniljsocker
2,5 dl brunt rörsocker
2,25 dl strösocker
300 g smör
2 ägg
7,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
5 msk kakao
200 gram choklad ( jag använde vita chokladknappar)

 

Smält smöret.
Blanda rörsocker, ägg och vaniljsocker.
Häll i smöret och blanda i kakao.
Vänd ner resten av ingredienserna lite åt gången och vispa väl.
När du blandat alla ingredienser har du en fast kakdeg, häll i chokladknapparna i bunken och använd händerna för att blanda chokladen  i degen.

Rulla små bollar av degen, jag använde en glasskopa för att alla skulle få samma storlek, lägg de på en plåt med bakplåtspapper och platta till bollarna lätt med dina händer.
Skjuts in i ugnen 175 grader i ca 9-10 minuter.
Kakorna kommer vara mjuka när du tar ut dem så låt de ligga på plåten ett tag och svalna!

22

Nu ser jag väldigt mycket fram emot att få sätta igång med påskbaket!
Har två tårtor planerade men ska också försöka hinna med lite annat smått och gott 😀

Lämna en kommentar